Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین مهدی آذری طوسی خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مقام و جایگاه حضرت زهرا مرضیه (س) اظهار کرد: باید بدانیم که اسلام برای زن ارزش فوق‌العاده‌ای قائل است؛ البته نه در اسلام بلکه در دیگر مکاتب آسمانی پیشین هم اینطور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  برای مثال، در ماجرای حضرت موسی (ع) اشاره شده که ما به مادر حضرت موسی (ع) وحی کردیم که فرزندت را در سبد قرار بده و آن را به نیل بسپار. با اینکه این گونه وحی از جنس نبوت نیست؛ ولی نشان از کرامت این بانو دارد و این مادر مهر اطمینان و ایمان خداوند بر قلبش حک شده است.

وی درباره دیگر بانوان بزرگ دنیا به زندگی حضرت عیسی (ع) اشاره کرد و گفت: در مکتب حضرت مسیح (ع) نیز واضح است که حضرت مریم (س) در زندگی ایشان نقش بسزایی داشتند. این بانوی مکرمه چنان ایمان قوی به رزق داشتند که بدون حساب و کتاب دنیوی خداوند به ایشان عطا می‌کردند.

خطیب و کارشناس امور دینی ادامه داد: این سه بانوی بزرگوار نشان دهنده این هستند که در مکاتب اسلامی زن دارای ارزش والایی است و به تعبیر مرحوم امام خمینی (ره) مرد از دامن زن به معراج می رسد. در اسلام نمونه‌های فراوانی مثل حضرت سمیه(س)، حضرت خدیجه(س) و ... وجود دارند که طلایه‌دار و فرد اعلای این جمعیت نسوان، حضرت فاطمه الزهرا (س) است.

حجت الاسلام و المسلمین آذری طوسی افزود: در کتاب شریف اصول کافی، بابی به نام باب حب النسا است که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اصل اخلاق انبیا بر احترام، اکرام و ارزش نهادن به زن است». همچنین روایت دیگر از امام صادق (ع) است که می فرمایند «گمان نمی‌برم مردی خیر را در ایمان خودش کامل کند، مگر اینکه در احترام و ارزش نهادن به زن استوار باشد.» درواقع این روایات بیانگر این است که زن در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است.

وی با بیان خاطره‌ای، درباره القاب حضرت زهرا (س) گفت: حضرت زهرای مرضیه (س) 104 لقب داشتند که از میان آنها یکی طاهره به معنی طهارت است. شما می دانید که هر کدام از القاب نسبت به ایشان دارای حکمت و فلسفه است. این لقب طاهره برای  حضرت زهرا (س) دارای حکمت خاصی است. در قرآن کریم سوره احزاب به آیه تطهیر اشاره دارد و همه عبارات آن با ضمیر جمع مونث آمده است.

خطیب و کارشناس امور دینی درباره معنی طهارت بیان کرد: طهارت سه مرحله دارد؛ یکی از آنها طهارت ظاهری همان دوری از نجاست و وضو گرفتن است که می شود به طهارت عوام اشاره کرد. طهارت دوم نیز طهارت خواص است که انسان نفس خود را از رذایل اخلاقی پاک می‌کند. همچنین  سومین طهارت، طهارت خاص الخواص است که پاک شدن از معصیت‌هاست. ما در مناجات شعبانیه نیز پاک شدن و بریده شدن از هرآنچه غیر از خداست را طلب می کنیم.

وی اظهار کرد: ما در مناجات با خداوند می‌گوییم ما می‌خواهیم شبیه اهل بیت (ع) و اولیای خدا باشیم. قرآن را کسی لمس و درک نمی‌کند، مگر کسی که دارای طهارت باشد. کسی قدر قرآن را می‌داند که دارای طهارت باشد و پیرو حضرت صدیقه طاهره (س) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آذری طوسی افزود: حضرت زهرا (س) می فرمایند «سه چیز در دنیای شما را دوست دارم، اول تلاوت کتاب خدا، دوم نظر کردن به چهره رسول خدا (ص) و سوم انفاق در راه خدا». امید داریم بتوانیم در مسیر حضرت زهرا (س) طهارت روح کسب کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی ائمه اطهار احادیث قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۲۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید

پخش زنده نماز جماعت ظهر به امامت یکی از بانوان در دبستان عترت لویزان در روز گذشته، سوالاتی را در فضای مجازی به همراه داشته که آیا امامت بانوان در نماز جماعت، صحیح است یا خیر؟ که به انتشار نظر مراجع عظام تقلید خواهیم پرداخت:

* حضرت آیت الله خامنه ای:

امامت زن در نماز جماعت فقط برای زنان جایز است.

* حضرت آیت الله سیستانی:

در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

* حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

پیشنماز بودن زن برای زنان اشکالی ندارد.

* حضرت آیت الله نوری همدانی:

امامت زن برای زنان در صورتی که دارای شرایط نماز جماعت باشند، مانع ندارد.

* حضرت آیت الله وحید خراسانی:

امامت زن برای زن صحیح است.

* حضرت آیت الله شبیری زنجانی:

امامت زن بر زنان جایز است و بهتر است که در ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد.

دیگر خبرها

  • ادامه سریال قدیمی آیینه ساخته می‌شود؟
  • برنامه‌های جشن هیات‌های مذهبی برای حضرت معصومه(س) اعلام شد
  • جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش موثر اجتماعی می‌داند
  • رئیسی: نگاه ما به زنان همان نگاه اسلام است
  • ۶۵۰ مبلغ دهه کرامت در خراسان جنوبی فعالیت تبلیغی خواهند داشت
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش